Violenţa în
familie. Violenţa asupra copilului
,,Educaţia
este un proces neîntrerupt de producere şi actualizare a sinelui. Are ca
finalitate atât socializarea cât şi individualizarea, atât identificarea, cât
si diferenţierea subiectului şi presupune interacţiune, cunoaştere, comunicare,
sisteme simbolice (culturale). Familia ca unitate socială este constituită din
adulţi şi copii, între care există relaţii de filiaţie – naturală (de sânge)
sau socială.
Educaţia familială
(în concepţia lui P. Durning) este acţiunea de a creşte şi educa unui sau mai
mulţi copii, desfăşurată cel mai des adesea la grupuri familiale de către
adulţi, părinţii copiilor respectivi. Acest concept este utilizat, în general,
cu o încărcătură normativă şi finalistă greu compatibilă cu o ştiinţă.
Sociologii preferă să vorbească despre strategii educative ale familiei. Acest
concept permite dezvăluirea finalităţilor conţinuturilor (valori, atitudini,
moduri de a gîndi şi moduri de a face etc), metodelor şi proceselor educative
care îi au ca actori pe membrii familiei (părinţi şi copii). Strategia
educativă este un instrument teoretic utilizat ex-post de cercetător pentru a
pune în evidenţă caracterul regulat, sistematic, coerent, orientat al acţiunii
care are toate aparenţele unui demers raţional, conştient (în care actorii par
să urmărească un scop, să îşi aleagă mijloacele adecvate) fără ca logica
acţiunii să fie în mod necesar una de acest tip. Conceptul de ,,strategie”
îndeplineşte un rol ideologic, creînd individului iluzia că este un subiect în
raport cu constrîngerile instituţionale.” (Stănciulescu, 1997, pp. 26-29)
,,A fi părinte înseamnă a transmite, respectiv a acţiona ca intermediar între societate
(categorii, clase, grupuri) – ai căror agenţi investiţi cu puterea de a
transmite sunt părinţi – către copii. A fi copil înseamnă a primi (a recepta) mesajul pe care părinţii îl transmit.”
Violența în familie
„Violența în
familie poate fi definit ca un pattern de control coercitiv
caracterizat prin folosirea comportamentelor abusive fizice, sexuale sau
emoționale. Violența în familie include: violența fizică, rele tratamente
aplicate minorului, limitarea independenței partenerului, nerespectarea
drepturilor, sentimentelor, opiniilor, expectanțelor partenerului, violența
între frați, abuzul și violența asupra memrilor vârstnici ai familiei etc.
(Neamțu, Stan, 2005, p.145)”
„Tratarea cu violență a partenerului, precum și
relaționarea abuzivă în cadrul familiei au devenit un fenomen prezent în multe
dintre mediile sociale caracterizate de deprivare socio-economică (sărăcie,
șomaj etc.), (...) precum și: comportament necontrolat, așteptări nerealiste,
tendințe de izolare, blamare reciprocă, manifestări violente în cazul
relațiilor membrii familiei și, în special, utilizarea forței și a
admonistărilor verbale.
Prin urmare, violența în familie reprezintă o problemă
socială, o problemă de sănătate și, în același timp, o încățcare a drepturilor
omului. (Neamțu, Stan, 2005, p.145)”
Violența asupra copiilor
„În familie, abuzul este comis de către membrii familiel,
de cei în care copilul are încredere, de cei însărcinați cu creșterea și
îngrijirea lui. Desemnarea unui anumit comportamentdin cadrul familial ca fiind
abuz sau neglijare depinde de o serie de factori sociali și culturali.
Un comportament este considerat într-o societate ca fiind
abuziv dacă el depășește standardul cultural obișnuit al comunității. De
exemplu, bătaia peste fund sau o palmă dată unui copil sunt considerate în
România forme acceptabile de pedepse date de către părinți. (Neamțu, Stan,
2005, p.155)”
„În cele ce urmează vom prezenta diversele forme ale
abuzului asupra copilului. Astfel, abuzul fizic presupune: folosirea forței
fizice de către cel care îngrijește copilul (părințele, tutorele, părintele de
plasament, baby sitter) având ca rezultat vătămarea copilului. Categoria
copiilor abuzați fizic îi include pe cei care au fost răniți în mod deliberat,
precum și pe cei răniți din cauza insuficientei supravegheri. (Neamțu, Stan,
2005, p.156)”
„Abuzul sexual, deși conține
certe elemente de abuz fizic și emoțional, este o categorie aparte de rele
tratamente aplicate minorului.
Acesta se referă la:atragerea, convingerea, folosirea,
coruperea, forțarea și obligarea minorului să participe la activități de natură
sexuală sau asistarea unei alte persoane în timpul unor acivități care servesc
la obținerea de către adult a plăcerii.
Se includ în această categorie de abuz toate formele de
relații și comportamente hetero- sau homosexuale, de la atingerile cu caracter
sexual la penetrarea realizată pe cale genitală, orală sau anală, în care sunt
implicați un adult și un minor, persoane înrudite sau nu.
Dintre formele de abuz sexual, menționăm: hărțuirea
sexuală (propuneri verbale, gesturi sau atingeri cu conotații sexuale),
comportamentul exhibiționist în fața unui copil, manipularea organelor sexuale
ale copilului sau obligarea acestuia de a manipula organele sexuale ale
agresorului, intruziunea unor obiecte unor obiecte în organele sexuale ale
copilului, penetrarea sexuală – pe cale orală, genitală sau anală, exploatarea
sexuală, obligarea minorului la pornografie sau prostituție în folosul (cel
puțin parțial) al adultului. (Neamțu, Stan, 2005, p.156)”
„Cât despre abuzul
emoțional, Garbarino et al. (1986, p.8) îl consideră ca fiind „atacul
concentrat al unui adult asupra dezvoltării conștiinței de sine și a
competenței sociale a copilului”. Formele de abuz emoțional mai des întâlnite
sunt cele la care recurg părinții sub forma diverselor pedepse: izolarea
copilului (legarea, încuierea lui în diferite spații închise), neacordarea
răspunsurilor emoționale, terorizarea copilului, refuzul de a-l ajuta la
solicitarea acestuia, degradarea, exploatarea, folosirea lui ca servitor,
coruperea minorului prin învățarea sau recompensarea unor comportamente
neadecvate, antisociale, agresive, rasiste, imorale sau criminale. (Neamțu,
Stan, 2005, pp. 156-157)”
„Copiii care sunt percepuți
negativ de părinții lor
(uneori chiar de la naștere) sunt expuși la diferite grade de respingere. Ei sunt
trecuți cu vederea, ridiculizați, respinși și văzuți ca sursă a problemelor
părinților. De asemenea, poate fi observat „sindromul Cenușăresei” – în acest
caz, copilul fiind abuzat nu numai de părinți, ci și de către frații săi. Ceilalți
frați, simțindu-se deja în nesiguranță și suferind de o anxietate cronică
datorată atitudinii părinților, aleg ca o ușurare posibilitatea de a se alia cu
părinții puternici și periculoși. Ei definesc fratele sau sora ca fiind „imposibilă”
sau „proastă”, ca pe cineva vinovat de tot ce este rău în familie. (Neamțu,
Stan, 2005, p.157)”
„Copilul este terorizat prin
amenințări cu pedeapse, cu părăsirea sau alungarea - amenințările îi crează o stare de anxietate, căreia
copilului cu greu îi face față. Bowlby (1973) susține că amenințările separării
sunt probabil mai dăunatoare decât adevarata separare.
Copiii ai căror părinți sun
violenți unii cu alții
(Hershorn și Rosenbaum, 1985; Silvern și Kaersvang, 1989; Kocinsky, 1993;
Killen, 1998) Acești copii trăiesc în anxietate și-și folosesc adesea energia
pentru a avea grijă de ei înșiși și în mod ironic chiar și de părinții lor.
Posibilitățile lor de a se identifica în cadrul familiei sunt limitate atât în
privința identificării cu părintele care abuzează cât și a identificării cu cel
care este abuzat (Brassard, Germaine și Hart 1987). Mulți ani mai târziu pot fi
observate problemele de identitate ale acestor copii cum ar fi în privința:
conștientizării propriei lor valori și a identității sexuale. (Neamțu, Stan,
2005, p.157)”
„Copii ai căror părinți consumă
droguri sau alte sunstanțe psihoafective (Hansen, 1991; Skog și Olofsson,
1992) observă că adulții sunt prea preocupați de propria lor lume, de propriile
lor nevoi și probleme, încât nu mai pot avea grijă de ei și nevoile lor. Copilul
este expus la anxietate și la situații neprevăzute pe care nu le poate
înțelege. Consumatorii de droguri folosesc adesea negarea și proiecția ca
mecanism de apărare. Ei neagă, minimalizează și raționalizează abuzul pe care
îț săvărșesc. Se întâmplă adesea ca acela care consumă droguri să realizeze
proiecția asupra copilului, pe care s-ar putea sa-l facă să se simtă
raspunzător de orice problemă ar apărea. Un consumator de droguri poate
distorsiona percepția copilului asupra realității la fel de mult ca un părinte
psihotic. La fel ca în cazul abuzului fizic și al celorlalte forme de abuz
emoțional, copilul trăiește sentimentul vinovăției pentru ceea ce se întâmplă. Consumul
de droguri contribuie, de asemenea, la izolarea și stigmatizarea familiei.
Copiii consumatorilor de substanțe sunt afectați deja de la nivelul vieții
intrauterine. (Neamțu, Stan, 2005, p.157)”
„Eșecul non-organic de
dezvoltare (Ayoub și Miller,
1985), a fost definit ca o formă de neglijare emoțională a cărei consecință
este retardul în creștere și greutate. Este cunoscut în psihiatria copilului ca
tulburare de atașament primar ce are drept consecință nanismul
staturo-ponderal.
Sindromul Müchhausen prin
intermediar (Rosenberg) presupune că, în acest caz, părinții inventează o boală
pe care o atribuie copilului, fenomen în urma căruia acesta este supus la o
serie de investigații și tratamente. (Neamțu, Stan, 2005, p.158)”
Copii ai căror parinți
divorțează fără a fi capabili să realizeze creșterea lor se văd aruncați în mijlocul uni conflict cronic în care
unul dintre părinți îl acuză pe celălalt, iar eu sunt forțați să „ia parte
unuia dintre ei”. Copilul devine anxios și se întâmplă adesea să aibă
sentimente confuze. El pierde un părinte făra să-i fie permis să fie necăjit
sau să ceară și să primească ajutor. Furia, asociată cu acestea, și disperarea
copilului deseori nu sunt exprimate direct, acesta devenind deprimat șițsau
dificil. El trece printr-un proces care îi poate afecta legăturile cu cei
apropiați, într-un mod negativ și pe timp îndelungat.(...)
Abuzul emoțional îi afectează pe unii copii mai mult, pe alții mai puțin,
dar cert este că produce o întârziere a dezvoltării sociale și intelectuale a
copilului. (...) Bowlby (1973) susține că acest abuz este suficient de grav
întrucât cel abuzat nu este în mod necesar conștient că este abuzat, iar cel
care abuzează nu este în mod necesar conștient de abuzul său. (Neamțu, Stan,
2005, p.158)”
„Neglijarea constă în forme de
rele tratamente prin care se omite asigurarea nevoilor biologice, emoționale și
educaționale ale copiilor, punând astfel în pericol dezvoltarea lor fizică,
emoțională, cohnitivă și socială (Roth-Szamosközi, 1999, p.79). Neglijarea se
poate manifesta sub mai multe forme:
a) carențele de creștere și dezvoltare: erorile din formula
de preparare a hranei sugarului și copilului mic sunt cauze care generează
scăderea în greutate și instalarea distrofiei (Scjmitt și Maoro, 1989);
b)
neglijarea
educațională: permiterea absenteismului, neînscrierea copilului într-o formă de
învățământ, ignorarea nevoilor speciale de educație;
c)
neglijarea
fizică: neasigurarea de către părinte a condițiilor decente de trai și
neacordarea ajutorului fizic copilului, mai ales în perioada când este
dependent de părinte, neasigurarea măsurilor de supraveghere și protecție,
neglijarea îmbrăcămintei adecvate, neglijarea realizării unor amenanjări pentru
siguranța condițiilor de locuit;
d)
neglijarea
emoțioanlă: îngrijirea și afecțiunea inadecvată, refuzarea îngrijirii
psihologice, întârzierea în îngrijirea psihologică;
e) abandon și supraveghere inadecvată: comportamentul
părinților care-și abandonează copiii prin excluderea lor din familie,
trimiterea pe stradă sau dezinteres pentru creșterea și îngrijirea lor; (Neamțu,
Stan, 2005, pp.158-159)”
„Într-o familie în care violența este la ea acasă, copiii cresc într-o
atmosferă în care nevoile lor de bază (nevoia de siguranță, de dragoste) sunt
profund neglijate, iar funcțiile parentale nu mai pot fi împlinite. O mamă
victimă a violenței familiale este mai puțin capabilă sp asigure îngrijirile de
bază necesare copilului (hrană, casă, igienă, haine) sau să-l protejeze pe
acesta de răniri, accidente, pericole fizice sau sociale.
În atmosfera de violență, copilul devine cel mai adesea neglijat sau
abuzat, foate fi expus la accidente în casă și în afara casei: poate avea o
dezvoltare fizică mai lentă; poate prezenta probleme emoționale și mintale:
anxietate, culpabilitate, frică de abandon, izolare, mânie, frică de răniri și
moarte, neîncredere în sine, depresie; poate prezenta probleme de comportament:
agresivitate sau pasivitate la agresiunile celorlalți, insomnii, enurezis, fuga
de acasă, mutilare, consum de droguri și alcool, comportament defensiv,
minciună; poate avea probleme școlare: absenteism, modificări ale
performanțelor școlare, lipsa de concentrare, lipsa de maniere sociale;
tentative de suicid; identificarea cu eroi negativi. (Neamțu, Stan, 2005, pp.159-160)”
Tehnici
de influență socială:
1.
„Piciorul
in ușă’’ sau „manipularea Franklin’’
2.
Tehnica
atingerii/Contactului fizic (touch)
3.
Trântitul
ușii în față!
4.
Tehnica
amorsării (Low-ball)
5.
Cheltuiala
inutilă
6.
Mesaje
subliminale
7.
Întărirea
negativă/ pozitivă
8.
Tactica
lui ‚,DA..., DAR (ȘI)...’’
9.
Tehnica
pauzelor
10. Tactica „ostaticului”; ș.a.m.d.
·
Tehnica „piciorul in ușă” determină pe cineva sa va facă o concesie majoră,
începând cu una minoră.
Exemplu: În liceu aveam un coleg foarte bun la fizica,
relatează un student. Deși foarte mulți colegi îi solicitau ajutorul la
extemporale acesta nu îi ajuta și nu permitea nimănui sa copie. Cu câteva zile
înainte de teza, i-am cerut caietul lui de fizica pentru o zi, sub pretextul de
a-mi copia o lecție pe care, de altminteri, o aveam. El mi-a împrumutat
caietul, iar la teza mi-a arătat cum se rezolva o problema la care mă
împotmolisem.
·
Tehnica atingerii. Atingerea ușoară a antebrațului în contextul „piciorul
in ușă” este deosebit de eficace și adaugă un plus de persuasiune la tehnica si
așa eficienta. Trântitul ușii în nas consta în solicitarea unui comportament
mult prea costisitor pentru a fi acceptat înainte de formula cererea care
vizează comportamentul așteptat. Altfel spus, pentru a spori șansele de a
obține o favoare de la cineva, începem prin a cere foarte mult, știind ca vom
fi refuzați. După revenim cu solicitarea inițială, ca efect al comparației
intre valoarea absurd de mare a primei solicitări.
Exemplu: Aveți nevoie sa plecați 2 ore, dar îl rugați pe
coleg sa va înlocuiască toata ziua, știind ca el se va speria de o solicitare
atât de mare, acceptând sa va tina locul măcar 2 ore.
·
Întărirea negativă și pozitivă la stingerea unor
comportamente:
Exemplu: J.J. Rousseau: „Dacă alergați la copil de cate
ori plânge, el va învăța să vă cheme prin plâns. Daca însă alergați la el
imediat după ce a tăcut, în curând va învăța sa vă cheme prin tăcere.”
·
Tehnica pauzelor poate fi folosita în: temperarea unui partener iritat;
fragmentarea sau dezorganizarea argumentației; evitarea unei concesii;
pregătirea propriei apărări.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu